Una dintre cele mai fundamentale probleme în robotică este controlul vitezei unui motor de CC. Cea mai obişnuită metodă de control al vitezei este PWM sau modulator de puls electric, modulare în lăţime. modularea de puls în lăţime este procesul de schimbare a puterii la un dispozitiv prin comutaţie la o frecvenţa dată. Aceste comutaţii on şi off sunt denumite ca “Duty Cycle”. Diagrama de mai jos arată formele de undă de 10%, 50%, 90% Duty Cycle.
Asadar, Duty Cycle descrie latimea unui puls in procente. Un Duty Cycle de 10% inseamna ca timp de 10% dintr-un cicle generatorul nostru primeste curent fata de 90% din timp cand nu primeste. Un Duty Cycle de 100% inseamna ca generatorul nostru primeste curent tot timpul si nu am avea nevoie de un PWM.
Aceste semnale sunt trimise la motor la o frecvenţă destul de mare ca pulsare nu are nici un efect asupra motorului. Rezultatul final al procesului de PWM este că puterea totală trimisă la motor poate fi ajustat de la (0% Duty Cycle) până la (100 Duty Cycle), cu un randament bun şi control stabil.
Timer-ul 555 în circuitul PWM este configurat ca un oscilator astabil. Acest lucru înseamnă că, odată ce puterea se aplică, 555 va oscila, fără nici o declanşare externă. Înainte de explicaţia tehnică a circuitului, sa ne uitam la diagrama timerului 555.
Pini pentru timer-ul 555 sunt urmatorii:
O diagrama bloc a timer 555:
Schema pentru cele 555 PWM Circuit:
Am redesenat in EAGLE Layout Editor schema:
Puteti descarca, in format pdf, cablajul: in oglinda respectiv neintors.
Nelu a realizat montajul:
A realizat si un filmulet cu functionarea !
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=ufm9ZnSzQNk’]Beni a realizat montajul, in varianta simpla, de la inceputul articolului:
A realizat si un filmulet cu functionarea !
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=gc19lK6GBdE’]
Simplu şi eficient. Partea nasoală apare la motoare mari, puternic inductive, unde autoinducţia înfăşurării motorului are tendinţa să urce tensiunea pînă duce MOSFET-ul în străpungere primară. Nu se arde, dar disipă putere degeaba. O soluţie este dioda de nul, o diodă rapidă cu anodul legat la ieşire şi catodul la +, care direcţionează energia din autoinducţie înapoi în condensatorul de alimentare. Similar cu dioda recuperatoare din TV.
S-ar putea reduce numărul de piese (deja puţine) folosind un integrat mai modern, driver SE de genul MC34063. Potenţiometru pe comparator, condensator pentru oscilato, o rezistenţă la ieşire şi MOSul.
te rog sa ma suni 0742152189
ce trrbuie sa schimbi daca vrei sa reziste la 12 v 30Amperi in afara de d1, d2 care cred ca merg inlocuiti cu MBR4045PT
diodele D1 si D2 sunt uzuale.. gen 1N4001..4007 sau 1N4148.. nu acolo see face modificarea… in primul rand trebuie modificat tranzistorul sa reziste acelui consum.. nu crezi asta?
IRFZ46NPBF Tranzistor N-MOSFET 55V 46A 88W
cred ca si rezistenta r2 trebuie modificata
ai incercat si nu merge?? ca sa-mi dau seama si eu ce vrei sa zici…
in cel mai neferit caz mai pui un tranzistor in paralel… spec ca iti dai seama ca trebuie sa fie pe radiator baban
Nici chiar baban, că lucrează-n comutaţie. Să zicem IRF1404 are Rdson=0,002 ohmi. P=I^2*R=30A x 30A x 0,002=maxim 1,8W pierderi de conducţie, ceea ce nu necesită un radiator prea mare. Musai să pui dioda descrisă în primul post.
Atenţie şi la faptul că un tranzistor mai mare are capacitatea de intrare mai mare, şi creşte pierderile de comutaţie. Din fericire 555 are capabilitate în curent destul de mare şi poate să mişte suficient de repede 4…8nF capacitate de poartă.
Mie imi trebuie un pwm pentru un generator hho simplu sa reziste la 12v c.c. si 30Amperi
frumos, dar nu cezi ca ar trebui sa te apuci de experimente? cat de complicata e schema? vrei sa scoti din apa (hashdoio) niste hidrogen si jumate de molecule de oxigen, dar nu reusesti sa lipesti 5-6 piese? cum e cu experimentul? chiar crezi ca exista kit-uri care nu pui mana sa experientezi? ……………………………………………………………
Salutari la toata lumea.
Am realizat si eu acest montaj care functioneaza ok.
Este prima oara cand realizez un montaj .
Eu doresc ca in locul potentiometrului de 100k sa pun o sonda de temperatura pentru a obtine un mod de functionare automat in functie de temperatura .
Se poate asa ceva? In cazul in care se poate imi explica cineva ce si unde sa schimb.
si acum revin pentru ca nu am apucat sa pun link cu el la lucru.
deconectezi un pin de la potentiometru, de exemplu cel de la D1 si intre cursor (pin 3 integrat) si D1 (acolo unde ai deconectat potentiometrul, pui termistorul.. daca mareste turatia la scaderea temperaturi, muti la D2…
salut am pus am facut montajul si nu merge dar cred ca am depistat problema eu am pus un potentiometru de A100k deci trebuie unul de B100k
nu de la asta e problema… tot trebuia sa varieze turatia, la cele logaritmice apare un salt mai brusc… poti sa verifici de care e potentiometrul daca faci niste mici masuratori, cum e prezentat la http://www.niqro.3x.ro/volum/volum.htm
verifica din nou montajul… eventual pune undeva pozele si da niste link-uri sa vedem ce ia facut acolo…
as dorii si eu schema si valorile la toate piesele necesare montajului care are si clip unde se modifica turatia la acel mecanism. si mai am o intrebare pana la cati amperi rezista montajul cu integrat lm555 cel simplu???? ma intereseaza ca vreau sa-l folosesc la motorasul de la aeroterma unei masini, care consuma in jur de 6 7 amperi sau poate mai putin oricum nu mai jos de 5 amperi, cred asta pt ca pe aeroterma am o siguranta de 10 amperi
schema e aceeasi… doar ca e bune sa pui si dioda de care zice Cristian … intre paralel cu motorul (ca in schema de releu)…
PS: pentru asta a fost facuta schema…
Este funcionala schema? Ma intereseaza sa adaptez schema pt reglarea turatiei in mod continuu la un motor electric de barca alimentat de la un acumulator.Motorul are in prezent 5 trepte fixe de viteza mers inainte si 3 mers inapoi, selectate printr-un comutator cu ploturi. Consumul in cea mai mare treapta de viteza este de cca 30A.As vrea ca reglajul sa se faca in ambele sensuri inaine-iapoi.
nu trebuie sa adaptezi nimic… citeste intrebarile si raspunsurile anterioare… pentru partea cu schimbarea de sens, o schema simpla si uzuala o poti gasi la http://www.niqro.3x.ro/geam/geam.htm
Montajul de mai sus pe ce frecventa lucreaza? In cazul unui motor DC de 300VA (sarcina puternic inductiva) cum recomandati o frecventa mai mica sau una mai mare?
Frecventa este cca. 144Hz, depinde de valoarea potentipometrului P1 si condensatorului C1, vezi materialul de la http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html
Schema este facuta pentru un motor.. deci e ok… nu e foarte complicata schema pentru a nu fi incercata.. nu cred ca “sar” piesele de 10-15 lei.. si dupa ce o faci vezi daca esti multumit sau nu.
Multumesc de informatii. Partea de comanda o fac cu IRF1404 care are o rezistenta foarte mica de numai 4 miliohmi, iar partea de revers am sa o fac cu 2 relee de 12V/50A dupa modelul http://www.niqro.3x.ro/geam/geam.htm. Singura intrebare ce mai ramane este cum sa aleg frecventa (R1,C1) pentru a avea un randament maxim – mai mare sau mai mica ?
pentru inceput lasa asa, cu condensatorul C1 de 100nF ai frecventa de 144Hz… poti schimba valoarea ulterior, daca (chiar) vrei sa mai experimentezi…
Salut!
doua intrebari:
– semireglabilul de 100k se poate inlocui cu doua rezistente astfel incat sa fiu sigur ca obtin un factor de putere de 60%(sa zicem); ar trebui sa folosesc 60k+40k?
– ce dioda rapida as putea sa folosesc astfel incat sa functioneze pe la 12-14V si maxim 10A?
Multumesc
Salutare, montajul este destul de simplu si eficient, intrebarea mea este: se poate folosi la un motor dc brushlessfan? am ars circuitul electronic, statorul are 2 bobine.
Ideea in sine se leaga de elementul de forta….adica daca motorul controlat implica o anumita turatie in gol si apoi i se aplica o forta de franare(gen…masina de gaurit,minipolizor).
Aceeasi schema este in multifunctionalele chinezesti(dremel tools)…numai ca in loc de MOS-FET folosesc un tranzistor darlington(TIP121 daca nu ma insel….eu l-am inlocuit la a mea cu BD901( din recuperari…are 8 amperi…cel pus de chinezi a crapat..)….si …DA…va trebuie acea dioda in paralel cu motorul,pentru evitarea efectului inductiv(va recomand un BY255,BY298,BY 208)..
Am realizat schema pentru alimentarea unui motor electric de barca de la un acumulator de 90Ah si functioneaza bine.Insa este incomod sa reglez turatia din potentiometru in acelasi timp cu controlarea directiei de mers a barcii si ma intereseaza cum as putea inlocui potentiometrul din schema ca sa reglez cumva digital turatia motorului. As dori ca sa dispozitivul sa fie de tip tasta montat pe carma motorului care la apasare sa cresca sau sa descreasca rezistenta potentiometrului. Am gasit o sumedenie de circuite integrate (potentiometre digitale) numai ca acestea au foarte multe trepte (100-256) ceea ce inseamna ca pentru a ajunge la un capat de scala ca sa obtin turatie maxima trebuie sa butonoz pana imi amorteste degetul. Ce nu am inteles la acestea din ce pin se comanda 9cresterea sau descresterea rezistentei)?
o poedala ca la msinile de cusut electrice nu ar fi mai comod? doar conectezi in locul potentiometrului si.. gata,.. sau trebuie sa vada lume ca are si “taste”?
Totusi as dori sa atasez dispozitivul de marire-micsorare a turatiei pe carma motorului electric de unde controlez si sensul turatiei (iainte -inapoi). Am gasit un montaj care cred ca ar fi ceea ce caut
( http://www.niqro.3x.ro/pot16/pot16.htm ) si as vrea sa stiu daca functioneaza.
ma poate ajuta si pe mine cineva …?As dori si e schema cu ceva la 30A sau 50A,cam asa ceva
http://www.canakit.com/50a-dc-pwm-motor-speed-controller.html#
potentiometrulala cu 16 trepte e o alplicatie tipica, deci functioneaza…
pentru partea cu puterea vezi http://chemelec.com/Projects/PWM/PWM.htm
Am o trotineta cu motor la 24V/ 100W la care s-a ars circuityul electronic care controla motorul, acceleratia.
Am avut=o la un electronist care nu i-a dat de cap.
Chestia este ca acceleratia de pe ghidon (cala motocicleta) nu are un potentiometru acolo.
Este formata din 2 piese din care cea mobila ca un fel de magnet?
CUM SI CINE MA POATE AJUTA SA REPAR ASTA?
Pot sa fac poze la cablaj detalii, etc… doar sa imi spuneti ce anume.
Nu are rost sa incarc forumul cu detalii pana nu se gaseste un specialist care sa stie asa ceva.
vreti s-o depanati singur? din ce localitate sunteti?
as putea folosi montaju asta la un motor de 18v 2a ??
dar pentru un motor de 12v de stergator parbriz de dacie ?? pana la ce limita de A merge ? si V ?
@david_ct
Poţi să îl foloseşti fără probleme pînă la curenţi de 20A. Tranzistorul MOS de comandă IRFZ46 poate activa mai multe motoare de ştergător conectate în paralel. Tranzistorul se montează obligatoriu pe radiator. Din pinul 3(NE555) se introduce un rezistor de 470Ω…1kΩ la R1, nu se leagă direct la R1.
Iti multumesc pentru raspuns cu stima
Salutare !
Se poate folosi montajul pentru un motoras de 24V?
Da, dar va trebui să alimentezi generatorul de impulsuri(NE555) la 12V, iar motoraşul (de 24V) îl conectezi la +24V. De la +24V îl alimentezi pe NE555 printr-un rezistor de 390Ω…470Ω-1Watt. Din pinul 8 la masă conectezi o diodă zener de 12V-0,5W. Poţi să-l alimentezi pe NE555 şi printr-un stabilizator serie de tipul L7812(UA7812…etc) sau LM317 cu cele două rezistoare obligatorii.
Am motoare de diferite puteri(100….1000W12…200V,adică de la 6….250A,adunate de la motoscutere,căruțuri electrice. Mie-mi plece să meșteresc diferite “mașinuțe”(gocart)electrice pe acumulatori de12-60V40-250A,deci 1)- acest montej merge și cu tiristori de mica,medie și mare putere? 2)-aveți montaje ptr ” căruț electric”,ptr că acesta la cotire,cotește cu un motor și se deplasează cu ,2 motoare. Ptr mai multe amănunte la 07602969(Gică din Ph), NU RĂSPUND LA NR.PRIVAT(ascuns),sper la râspuns din partea dvs,mulțumesc anticipat.
nu puteti folosi tiristori deoarece tiristorul lucreaza in curent continuu ca un comutator , si anume astfel dai un inpuls pe poarta comutatorul se inchide chiar daca nu mai este inpuls pe poarta ramane inchis pina se decupleaza sursa de tensiune
dar acum gasiti tranzistori de mare putere
de unde aveti facut rost de mecanismul de ridicare – coborare cu motoras cu tot??? caut si eu si nu stiu de unde sa gasesc asa ceva…
salut pe mine ma intereseaza un sistem care sa urce automat pana la o anumita turatie care o dau eu din potentiometru…
adica sa pormeasca de la zero si sa se mareasca treptat turatia pana la turatia care io dau din potentiometru…. o schema sau un proiect daca cunoasteti…. adresa de mes. luci_maris
daca nu e o aplicatie deosebita si consumul e mic poti folosi un LM317, cum e prezentat in articolul de la http://www.niqro.3x.ro/lm317_slow_turn_on/317_slow.htm sau ceva mai “modern” cu un microcontroler (sau o placa Arduino), care “citeste” tensiunea pe potentiometru si o creste lenta de la zero (sau de la valoarea anterioara) la valoarea noua, tot prin metoda modificarii factorului de umplere ca la 555.. sau sa scada lent…
buna ami place schema si mi se pare usoara dar las putea folosi la un generator de hidrogen HHO legat la o sursa de pc ??
pot folosi sistemul asta la un motor si sal fac inainte / inapoi, sau aveti vreo schema?
montajul asta modifica turatia,, iar sensul il inversezi conectand motorul printr-un comutator dublu legat in X . practic legi motorul intr-un sens sau invers
Salut
Ma intereaseaza un astfel de regulator de turatie pentru un stergator de parbriz. Te rog sa-mi spui cat costa si cum cumpar.
Multumesc
Salutare tuturor
Am facut acest montaj pentru reglarea turatiei unui motor de cc de putere mica (casetofon auto)
Montajul functioneaza cu urmatoarele probleme:
– se modifica turatia dar la turatii mici scade foarte mult puterea motorului, mult mai mult daca alimentez motorul printr-o sursa de tensiune reglabila, pentru aceeasi turatie.
– motorul are un bazait puternic, daca il alimentez direct din sursa de tensiune reglabila nu mai are bazaitul.
Initial am crezut ca prin acest montaj pot sa scad turatia unui motor fara sa pierd asa mult din putere ca si la o alimentare dintr-o sursa de tensiune reglabila. Oare am gresit eu ceva s-au asa functioneaza ?
E normal să fie aşa. Modificînd factorul de umplere se modifică tensiunea efectivă debitată pe sarcină(motorul).
Poate fi folosit si pentru leduri?
Am 4 grupuri de leduri (2 grupuri de 3 leduri inseriate si 2 grupuri de 4 leduri) ce trebuie sa le reglez, sa le reduc din intensitate.
Fiecare grup are alimentare separata, nu sunt inseriate si grupurile intre ele, ci doar cele 3 si 4 leduri din grup sunt inseriate.
O mini sursa in comutatie lucreaza relativ la fel ca schema de mai sus?
Salut
Merge folosit pentru 2 motoare de rideon car de 7a putere?
Da, cu condiţia să ai elementul de execuţie(tranzistorul MOSFET) capabil să suporte curentul de pornire şi suprasarcină al motorului. Eventual se pot pune în paralel mai multe MOSFET-uri.
Ce modificare ar trebui adusa acestei scheme sa functioneze la 3A functie de temperatura temperatua maxima find 37 grade unde ar trebui sa am turatie mica la 25-35 grade spre maxim sau chiar maxim
Din text nu rezultă clar ceea ce vrei să faci. Fii mai coerent şi explicit.
Ați putea să-mi dați un număr de contact ????ma interesează și pe mine un automat
ce este j2 din schema
cu ce tensiune se alimenteaza circuitul
Am un montaj asemanator dar care nu mai functioneaza (scoate aceasi tensiune ca la intrare fara a se modifica valoarea prin rotirea potentiometrului).Ma puteti ajuta cu o indicatie cam ce ar putea fi in neregula?
Multumesc.
Bună ziua. Aveți o variantă pentru flex, bormașină sau mașină șlefuit orbitală, etc. toate la 220v alternativi. Important este să-și păstreze puterea constantă Mulțumesc.