Acasă / Atelier / Audio / Tuburi electronice / Amplificator hibrid pentru casti (headphone hybrid amplifier)

Amplificator hibrid pentru casti (headphone hybrid amplifier)

Amplificatorul l-am construit in ideea de a folosi componente care se gasesc relativ usor si care nu au un cost ridicat. Pe de alta parte ideea de a folosi tuburi electronice la o tensiune de alimentare relativ mica care nu implica riscuri mari in exploatare(9v). In schema nu am stipulat modelul de lampa folosit, pentru ca amplificatorul poate si va functiona cu o gama variata de duble triode. Si nu e cazul de a se folosi strict 12au7.De fapt acesta lampa are o amplificare destul de mica la tensiuni de alimentare mici.In schimb,cu rezultate foarte bune se pot folosii ECC86, ECC85, PCC88, iar lista poate continua..

Rezistentele R5,R6 permit folosirea mai multor modele de duble triode. Ele  aduc umpic de reactie pozitiva pe grila tubului si sunt necesare doar la anumite tuburi.De exemplu ECC85 are nevoie de acest mic ajutor pentru a creste amplificarea/emisia. In schimb lampile PCC88, ECC86 nu au nevoie de acest ajutor. Depinde mult de tubul folosit.

Irf-ul se poate inlocui cam cu orice asemanator, irf510, irf610/11/12 etc. Dar va trebui umblat si la rezistentele R3, R4. In functie de tensiunea de alimentare va fi sau nu nevoie de radiator pe finali. Totusi unul micut nu strica niciodata.

*Sursa de alimentare!
Este o clasa A, necesita o filtrare foarte buna, totodata consumul pe filament la lampa nu este de neglijat, transformatorul de alimentare poate provoca surprize (incingere,paraziti,etc).
Eu personal folosesc surse in comutatie (comert), nu necesita un filtraj mare si nici problema de cutie, asamblare, etc. Un alimentator pe la 9..12v 1A este suficient. Dar, daca sunt de proasta calitate exista posibilitatea de a auzi si un tiuit mic in casti.

*Umbland la diodele D1, D2, se poate creste/scadea tensiunea de alimentare pe filament, se pot inlocui chiar cu diverse modele de leduri, urmarind sa obtinem la iesire tensiunea necesara pentru  lampa folosita.

Sunetul redat este foarte bun, puterea de iesire este suficienta, de fapt pentru unele casti va fi cam prea mare, asa ca atentie la volumul folosit!

 

 

 

Despre Gabriel Ghinescu

Muscel Arges

4 Comentarii

  1. Cristian Rusu

    Meştere R5-R6 aduc o reacţie negativă, nu pozitivă. Lampa defazează cu 180 de grade, MOS-ul e follower, are ieşirea-n fază. Tu simţi o mărire a puterii că de fapt duci lampa mai adînc în în A2, cu curenţi de grilă, daţi de tensiunea de la ieşire. Astfel asiguri şi un curent cît de cît bun pentru o tensiune anodică aşa mică.
    De asemenea reacţia mai rezolvă puţin din neliniaritatea dată de faptul că foloseşti bias zero. Semialternanţele pozitive de pe grilă îs redresate, pentru că grila cînd devine pozitivă manifestă o rezistenţă internă foarte mică, de ordinul zecilor – sutelor de ohmi. Probabil d-asta ai pus C3-C4 de valori aşa mari, ca să aibă o impedanţă mică şi să compenseze efectul de redresare.
    Curentul prin finali e cam incontrolabil, depinde de hfe-ul bipolarului. Mai rău e că o creştere a temperaturii duce la creşterea hfe-ului, adică la creşterea curentului prin circuit, care duce la creşterea temperaturii etc. Adică ambalare termică. Nu prea are cum să se ajungă la distrugerea tranzistorului, dar merită menţionat aspectul ăsta.
    Nu mi-a plăcut niciodată

  2. Cristian Rusu

    Nu mi-a plăcut niciodată să folosesc o lampă sugrumată la tensiuni atît de mici. Probabil bagă distorsiuni neliniare care îndulcesc sunetul, poate chiar mai mult decît în regim de catalog, dar cred că e şi un efect placebo la mijloc.

  3. Sa inteleg ca l-ati construit si nu v-a placut? Haios,eu am construit la comanda schema care se tot plimba pe internet,doar i-am adaugat niste retusuri.La urma am ascultat.Am zis ca merita.
    Maestre,ai dreptate,e reactie negativa,si m-ar fi placut sa scriu asa.Am zis “umpic”pozitiva pt. ca daca pur si simplu duci rezistentele R5,R6 la bara de plus obtii cam acelasi rezultat,fenomen vechi in lampi,si destul de nerecomandat de “majoritatea”.Exista in elektor un subiect pe acest caz.Intradevar, cuplajul mareste umpic frecventele joase.
    Distorsiunile se masoara,nu se apreciaza verbal,iar un montaj de genul il instalezi in maxim 30 minute in aer.Nu am vrut din start nici o metoda de a controla fenomenul de ambalare termica,pentru ca nu are absolut nici un rost la aceasta tensiune de alimentare.Din fericire nu sufar ca sa incarc o schema cu tot felul de protectii utile doar pe foaie.
    C3,C4 sunt pusi pentru ca sunt uzuali.Cine doreste poate sa-si puna si mkp de 0.4,nu va avea pierdere sesizabila daca sursa este o placa de sunet din pc.
    Daca crestem tensiunea de alimentare,ce rost mai are sa mai trantim un irf dupa el.Mai bine punem un transformator si realizam ceva,nu? Cauza si efect.
    Schema ca atare e un banal amplificator care are ca preamplificator o lampa subvoltata.Atat si nimic mai mult.Daca injectezi semnalul direct in irf ,audibil nu vor fi mari diferente,doar ca lampa va baga si ceva armonici placute .Faptul ca se poate anula un condensator de cuplare in anumite conditii intre lampa si irf ,reprezinta un avantaj.

  4. Cristian Rusu

    Şi pe mine m-a atras ideea de lămpi la tensiuni mici, dar am abandonat. Amplificările-s prea mici, dacă se folosesc curenţi de grilă, atunci nu pot fi cascadate, etc. Într-adevăr, bagă armonici.
    Protecţie n-am zis că trebuie. Foaie nu folosesc nici eu, e prea nerdy. Doar că schemele se proiectează independente de dispersia parametrilor pentru o componentă. Aici depinde de beta. Am zis că nu bubuie nimic, doar că nu prea se face asta.
    Întru totul de acord cu ultima ta frază.
    În rest e mişto articolul. Aştept cu interes să mai citesc şi altele de la tine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *