Acasă / Atelier / Putere / Incarcatoare / Incarcator pentru baterie de masina II

Incarcator pentru baterie de masina II

În acest articol voi prezenta un  încărcător foarte simplu, din circuitul acestui acumulator putem observa că acesta utilizează doar un singur tranzistor pentru detectarea pragului de tensiune, precum și pentru a deconecta în mod automat bateria de la sursa de alimentare atunci când aceasta devine complet încărcată.

Având în vedere ca avem o baterie de 12 volți, știm că este recomandat să o încărcăm până când tensiunea ajunge între 13.5 și 14 volți. Baza de tensiune a tranzistorului este reglată cu ajutorul potențiometrului P1, astfel încât tranzistorul conduce și acționează releul pana la aproximativ 14 volți. Acest reglaj atinge un punct maxim în momentul în care bateria devine complet încărcată sau tensiunea ajunge în jurul valorii de 14 volți. Punctul de jos al acestui circuit nu poate fi reglat. Cu toate acestea, tranzistorul însuși funcționează ca un comutator în cazul în care tensiunea sa de la bază este prea scăzută. De obicei, un tranzistor de uz general cum ar fi cel prezentat (BC547), atunci când este ajustat pentru a porni pe la 14 volți el are pragul inferior de aproximativ 10 volți, deci acesta funcționează doar intre 10 și 14 volți. Această diferență mare de tensiune între pragul superior și pragul inferior natural este dat de arhitectura circuitului, acesta funcționând ca un histerezis. Pragul inferior de 10 volți este periculos de scăzut și nu putem aștepta până când bateria ajunge la această tensiune, pentru a reporni procesul de încărcare.

Permiterea bateriei să se descarce până la 10 volți va deteriora permanent bateria și îi va reduce durata de viață. Prin urmare, pentru a elimina această problemă trebuie să ridicăm acest nivel minim din circuit. Acest lucru se face prin înserierea unor diode la emitorul tranzistorului. Știm că în mod normal o dioda 1N4007 ar scădea tensiunea cu aproximativ 0,7 volți. În cazul de față folosim doua bucăți 1N4007 pentru a câștiga 1,4 volți. Prin introducerea celor două diode în serie cu emitorul tranzistorului, forțăm tranzistorul să ridice pragul de tensiune, mai devreme specificat la limita normală de 10 volți. Prin urmare, acum pragul de funcționare minim devine 10 + 1.4 = 11.4 volți, care poate fi luat în considerare ca prag minim pentru baterie și pentru repornirea automată a procesului de încărcare. Având ambele praguri de tensiunii în conformitate cu cerințele standard de încărcare, acum avem un încărcător automat de acumulatori auto, care nu este doar unul ieftin de construit, dar, de asemenea este destul de inteligent proiectat pentru o încărcare eficientă a bateriei.

Listă de componente:
  • R1 = 4K7,
  • P1 = 10K (potențiometru),
  • T1 = BC547B,
  • Releu = 12V, 400 Ohm,
  • TR1 = 0 – 14V, curent 1/10 din AH ai bateriei,
  • Punte redresoare = Să suporte curentul transformatorului,
  • D1* = 1N4001 sau 1N4148,
  • D5, D6 = 1N4007,
  • C1 = 100uF/25V.
*Dioda care se pune in paralel cu bobina releului pentru a proteja tranzistorul.

Despre Ciprian

Am dezvoltat o pasiune pentru acest domeniu de cand eram foarte mic, cred ca aveam 6-7 ani, din cate imi amintesc, am invatat sa citesc din revistele Tehnium, cam astea erau preferatele mele la varsta respectiva. In plus, aveam o atractie pentru informatica fapt ce a dus la inscrierea mea la un liceu de informatica, iar pentru a continua cu pasiunea mea m-am inscris apoi la facultatea de electrotehnica...

8 Comentarii

  1. Observaţii

    1–Niciodată o baterie nu se încarcă direct din redresor fără a se limita curentul de încărcare. Transformatorul nu este limitator de curent! Pentru a exista un curent de încărcare pentru baterie, e necesar ca tensiunea furnizată de redresor(trafo+puntea redr.) să fie mai mare decît tensiunea la care bateria se consideră încărcată. Elementul care limitează curentul este–în cazul cel mai simplu–un rezistor. Evident acesta disipă energie activă sub formă de căldură, dar ăsta e preţul plătit pentru a putea încărca bateria în condiţii normale(fără a o stresa). Rezistorul serie poate fi chiar un bec de 12V(40W…55W).

    2–Se precizează în schemă despre „nivelul de histerezis”. Cine produce acest histerezis? Cu un singur tranzistor, sigur nu se poate. Şi mai e ceva în neregulă cu „emițătorul” tranzistorului. Trebuie corectat în text.

  2. Tensiunea de incarcare e de dorit sa fie 14,4 V astfel bateria se va incarca circa 75-85% ceea ce e destul pentru a porni masina si a lasa ca generatorul sa-si faca treaba mai departe. Pentru a incarca o baterie la 100% este nevoie de o tensiune de 16,4 V.
    P.S. Referitor la observatiile lui Puiu, nu sunt de acord cu dumneavoastra, deoarece: bateria poate fi incarcata cu tensiune stabilizata sau cu curent stabilizat, in schema de mai sus presupun ca e tensiune stabilizata deci nu e nevoie de limitat curentul la iesire, este destul doar de dimensionat transformatorul sa debiteze un curent de 10 % din capacitatea acumulatorului, deoarece in timpul incarcarii lui rezistenta interna creste si astfel curentul tinde sa scada.

  3. functioneaza acest montaj?

  4. in schema D1 de cat sa fie?

    • D1…D4 e bine să fie o punte monolitică de 15A–50V. Atenţie, schema nu are limitare de curent!!!!
      Vezi primul comentariu(Puiu). Eu nu aş pierde timpul cu acest montaj.

    • D1 pe releu poate fi 1N4001 sau 1N4148, etc. (D1 e şi în puntea redresoare, fiind o greşeală de notare)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*