Acasă / Atelier / Controller / Control turatie motor prin varierea factorului de umplere (PWM)

Control turatie motor prin varierea factorului de umplere (PWM)

Una dintre cele mai fundamentale probleme în robotică este controlul vitezei unui motor de CC. Cea mai obişnuită metodă de control al vitezei este PWM sau modulator de puls electric, modulare în lăţime. modularea de puls în lăţime este procesul de schimbare a puterii la un dispozitiv prin comutaţie la o frecvenţa dată. Aceste comutaţii on şi off sunt denumite ca „Duty Cycle”. Diagrama de mai jos arată formele de undă de 10%, 50%, 90% Duty Cycle.

Asadar, Duty Cycle descrie latimea unui puls in procente. Un Duty Cycle de 10% inseamna ca timp de 10% dintr-un cicle generatorul nostru primeste curent fata de 90% din timp cand nu primeste. Un Duty Cycle de 100% inseamna ca generatorul nostru primeste curent tot timpul si nu am avea nevoie de un PWM.
Aceste semnale sunt trimise la motor la o frecvenţă destul de mare ca pulsare nu are nici un efect asupra motorului. Rezultatul final al procesului de PWM este că puterea totală trimisă la motor poate fi ajustat de la (0% Duty Cycle) până la (100 Duty Cycle), cu un randament bun şi control stabil.

Timer-ul 555 în circuitul PWM este configurat ca un oscilator astabil. Acest lucru înseamnă că, odată ce puterea se aplică, 555 va oscila, fără nici o declanşare externă. Înainte de explicaţia tehnică a circuitului, sa ne uitam la diagrama timerului 555.
Pini pentru timer-ul 555 sunt urmatorii:

O diagrama bloc a timer 555:

Schema pentru cele 555 PWM Circuit:

Am redesenat in EAGLE Layout Editor schema:

Puteti descarca, in format pdf, cablajul: in oglinda respectiv neintors.

Nelu a realizat montajul:

A realizat si un filmulet cu functionarea !

Beni a realizat montajul, in varianta simpla, de la inceputul articolului:

A realizat si un filmulet cu functionarea !

Atașat acestui articol :

PWM_555_ver1_cablaj_in_oglinda
Filename : pwm_555_ver1_cablaj_in_oglinda.pdf (25 KB)
PWM_555_ver1_cablaj_neintors
Filename : pwm_555_ver1_cablaj_neintors.pdf (25 KB)

Despre Nicu FLORICA

ELECTRONICA este prima pasiune a mea... am inceput pe la 7 ani cu un radio cu galena, in vacanta de vara, a fost o bucurie enorma sa aud in casti posturi de radio si in loc sa joc fotbal, ascultam la minunea facuta de mine.. Pasiunea asta mi-a fost insuflata de tata, dar mie nu mi-au placut niciodata televizoarele cu lampi, vazand ca se pot testa cu mana, dar nestiind exact unde am primic cateva socuri care m-au cam speriat... Am inceput sa studiez revistele Tehnium, incat pana in 1998 am colectia aproape completa, de multe ori ajungeam intr-un oras si primul loc vizitat era Anticariatul. Am si alte reviste, cat de cat complete: RET, Radio, Electronistul, etc Am construit destule montaje si scheme si marea mea placere e sa imbunatatesc performantele lor.... In revista Tehnium am publicat 2 articole, unul in 1/'95 numit LUMINA DINAMICA si altul in 1/'97 numit INDICATOR TRICOLOR CU LED... BICOLOR. mi-am facut un site numai cu multe scheme: http://www.tehnic.go.ro si activez pe http://www.elforum.ro, unde am ID-ul niq_ro (acest ID il folosesc in toate forumurile si site-urile).

58 Comentarii

  1. as putea folosi montaju asta la un motor de 18v 2a ??

  2. dar pentru un motor de 12v de stergator parbriz de dacie ?? pana la ce limita de A merge ? si V ?

    • @david_ct

      Poţi să îl foloseşti fără probleme pînă la curenţi de 20A. Tranzistorul MOS de comandă IRFZ46 poate activa mai multe motoare de ştergător conectate în paralel. Tranzistorul se montează obligatoriu pe radiator. Din pinul 3(NE555) se introduce un rezistor de 470Ω…1kΩ la R1, nu se leagă direct la R1.

  3. Salutare !
    Se poate folosi montajul pentru un motoras de 24V?

    • Da, dar va trebui să alimentezi generatorul de impulsuri(NE555) la 12V, iar motoraşul (de 24V) îl conectezi la +24V. De la +24V îl alimentezi pe NE555 printr-un rezistor de 390Ω…470Ω-1Watt. Din pinul 8 la masă conectezi o diodă zener de 12V-0,5W. Poţi să-l alimentezi pe NE555 şi printr-un stabilizator serie de tipul L7812(UA7812…etc) sau LM317 cu cele două rezistoare obligatorii.

      • Am motoare de diferite puteri(100….1000W12…200V,adică de la 6….250A,adunate de la motoscutere,căruțuri electrice. Mie-mi plece să meșteresc diferite „mașinuțe”(gocart)electrice pe acumulatori de12-60V40-250A,deci 1)- acest montej merge și cu tiristori de mica,medie și mare putere? 2)-aveți montaje ptr ” căruț electric”,ptr că acesta la cotire,cotește cu un motor și se deplasează cu ,2 motoare. Ptr mai multe amănunte la 07602969(Gică din Ph), NU RĂSPUND LA NR.PRIVAT(ascuns),sper la râspuns din partea dvs,mulțumesc anticipat.

  4. de unde aveti facut rost de mecanismul de ridicare – coborare cu motoras cu tot??? caut si eu si nu stiu de unde sa gasesc asa ceva…

  5. salut pe mine ma intereseaza un sistem care sa urce automat pana la o anumita turatie care o dau eu din potentiometru…
    adica sa pormeasca de la zero si sa se mareasca treptat turatia pana la turatia care io dau din potentiometru…. o schema sau un proiect daca cunoasteti…. adresa de mes. luci_maris

  6. daca nu e o aplicatie deosebita si consumul e mic poti folosi un LM317, cum e prezentat in articolul de la http://www.niqro.3x.ro/lm317_slow_turn_on/317_slow.htm sau ceva mai „modern” cu un microcontroler (sau o placa Arduino), care „citeste” tensiunea pe potentiometru si o creste lenta de la zero (sau de la valoarea anterioara) la valoarea noua, tot prin metoda modificarii factorului de umplere ca la 555.. sau sa scada lent…

  7. buna ami place schema si mi se pare usoara dar las putea folosi la un generator de hidrogen HHO legat la o sursa de pc ??

  8. pot folosi sistemul asta la un motor si sal fac inainte / inapoi, sau aveti vreo schema?

    • montajul asta modifica turatia,, iar sensul il inversezi conectand motorul printr-un comutator dublu legat in X . practic legi motorul intr-un sens sau invers

  9. Salut

    Ma intereaseaza un astfel de regulator de turatie pentru un stergator de parbriz. Te rog sa-mi spui cat costa si cum cumpar.

    Multumesc

  10. Salutare tuturor
    Am facut acest montaj pentru reglarea turatiei unui motor de cc de putere mica (casetofon auto)
    Montajul functioneaza cu urmatoarele probleme:
    – se modifica turatia dar la turatii mici scade foarte mult puterea motorului, mult mai mult daca alimentez motorul printr-o sursa de tensiune reglabila, pentru aceeasi turatie.
    – motorul are un bazait puternic, daca il alimentez direct din sursa de tensiune reglabila nu mai are bazaitul.
    Initial am crezut ca prin acest montaj pot sa scad turatia unui motor fara sa pierd asa mult din putere ca si la o alimentare dintr-o sursa de tensiune reglabila. Oare am gresit eu ceva s-au asa functioneaza ?

  11. Poate fi folosit si pentru leduri?
    Am 4 grupuri de leduri (2 grupuri de 3 leduri inseriate si 2 grupuri de 4 leduri) ce trebuie sa le reglez, sa le reduc din intensitate.
    Fiecare grup are alimentare separata, nu sunt inseriate si grupurile intre ele, ci doar cele 3 si 4 leduri din grup sunt inseriate.
    O mini sursa in comutatie lucreaza relativ la fel ca schema de mai sus?

  12. Salut
    Merge folosit pentru 2 motoare de rideon car de 7a putere?

    • Da, cu condiţia să ai elementul de execuţie(tranzistorul MOSFET) capabil să suporte curentul de pornire şi suprasarcină al motorului. Eventual se pot pune în paralel mai multe MOSFET-uri.

  13. Ce modificare ar trebui adusa acestei scheme sa functioneze la 3A functie de temperatura temperatua maxima find 37 grade unde ar trebui sa am turatie mica la 25-35 grade spre maxim sau chiar maxim

  14. Ați putea să-mi dați un număr de contact ????ma interesează și pe mine un automat

  15. ce este j2 din schema

  16. cu ce tensiune se alimenteaza circuitul

Lasă un răspuns la Razvan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*