Acasă / Atelier / Auto / Incarcator pentru baterie de masina

Incarcator pentru baterie de masina

incarcator_baterie_masina

Acest încărcător va încărca rapid şi uşor orice baterie plumb-acid. Încărcătorul furnizează curent până când curent-ul la baterie scade sub 150 mA. Din acel moment, va aplica  o tensiune mai mică pe baterie pentru a termina incărcarea şi a nu supra încărca bateria. Atunci când bateria este complet încărcată, circuitul se întrerupe şi se aprinde LED-ul, care vă spune că a terminat ciclul.

Piesa Buc. Descriere
R1 1 Rezistor 500 Ohm 1/4 W
R2 1 Rezistor 3K 1 / 4 W
R3 1 Rezistor 1K 1 / 4 W
R4 1 Rezistor 15 Ohm 1/4 W
R5 1 Rezistor 230 Ohm 1/4 Ws
R6 1 Rezistor 15K 1 / 4 W
R7 1 Rezistor 0.2 Ohm 10 W
C1 1 Condensator ceramic 0.1uF 25V
C2 1 Condensator electrolitic 1uF 25V
C3 1 Condensator ceramic 1000pF 25V
D1 1 Diodă 1N457
Q1 1 Tranzistor PNP 2N2905
U1 1 Regulator LM350
U2 1 Amp Op LM301A
S1 1 Înterupător normal deschis
Alte Sârmă, Placă pentru ataşare componente, Radiator pentru U1, Carcasă, Cabluri, Clesti pentru baterie

 

Note

  1. Prima dată când utilizaţi acest circuit, ar trebui să verificaţi la un anumit timp starea incărcării pentru a vă asigura că acesta se realizeaza în mod corespunzător şi bateria este încărcată în mod corespunzător.
  2. Circuitul a fost menit să fie alimentat de la o sursa de alimentare, acesta este motivul pentru care nu există nici un transformator, un redresor sau condensatoare de filtrare pe schematică. Dar se poate monta si un transformator de alimentare .
  3. Este necesar montarea unui radiator pentru U1.
  4. Pentru a utiliza circuit-ul, conectaţi-l la o sursă de alimentare, apoi conectaţi bateria la bornele de ieşire. Tot ce trebuie să faceţi este să apăsaţi S1 („Start”), şi aşteptaţi până când incărcarea este finalizată.
  5. Dacă doriţi să utilizaţi încărcătorul fără a folosi o sursă externă de alimentare, utilizaţi următor-ul circuit.

 

Piesa Buc. Descriere Substituţii
C1 1 Condensator electrolitic 6800uF 25V
T1 1 Transformator 3A 15V
BR1 1 Punte redresoare 5A 50V 10A 50V
S1 1 Întrerupător 5A SPST
F1 1 Siguranţă 4A 250V

Despre Ciprian

Am dezvoltat o pasiune pentru acest domeniu de cand eram foarte mic, cred ca aveam 6-7 ani, din cate imi amintesc, am invatat sa citesc din revistele Tehnium, cam astea erau preferatele mele la varsta respectiva. In plus, aveam o atractie pentru informatica fapt ce a dus la inscrierea mea la un liceu de informatica, iar pentru a continua cu pasiunea mea m-am inscris apoi la facultatea de electrotehnica...

53 Comentarii

  1. Buna ziua.
    Am facut schema de la Incarcator pentru baterie de masina cea cu lm 350 si lm 301si am o problema!
    cind masor curentul la iesire pe baterie acesta este 0000A!!!!
    permanent am tensiune de 16v la iesire indiferent daca actionez sau nu intrerup deschis de pe pinul 1 al lui 301.
    dupa ce am lasat o baterie timp de 12h a ajuns de la 12.45 la 12.65V!!!
    daca incarc aceeasi baterie cu un lm 317 aceasta consuma la incarcare in jur de 600ma.
    bateria este BFS12-5.2HR.
    astept ceva indrumari!!!!!

  2. Pai caderea de tensiune pe rezistorul R1 si R7 este foarte mica si asta e motivul pentru care ai la iesire 16V, cel mai probabil regulatorul LM350 nu functioneaza la parametri normali. Ledul este aprins?

  3. nu ledul nu este aprins.Am incercat si cu un lm 301 varianta romaneasca pentru ca am inteles ca lotul existent pe piata acum face multe probleme dar nimic aceeasi problema nu am nici un consum 0MA

  4. Daca nu reusesc sa l fac sa mearga as dori sa va intreb de un incarcator sau redresor pentru o baterie pb acid de 5.2Ah.
    As dorii sa incace cu un curet de max1.5Ah sa semnaleze terminarea incarcarii si eventual sa poata faca si ceva ciluri descarcare incarcare, la un pret rezonabil.
    acumulatorii vor fi folositi la o barcuta pescuit.

  5. Salutare. Încearcă:
    – Pinul 7 al opampului leagă-l la intrarea de 18V.
    – Încearcă să reduci rezistorul R6. Să zicem 1K.
    Te rog să ne spui dacă aşa merge.

  6. LE: nu prea am înţeles, dacă ai 16V la ieşire nu poţi avea 0mA decît dacă bateria e stricată. Ce tensiune îţi indică bateria în gol? Pune-o în serie cu un bec de 12V 5W cu sursa de 18V, becul se aprinde? Dacă nu se aprinde, posibil să fie sulfatată, sau nefolosită de foarte mult timp. În cazul ăsta ar trebui lăsată la o tensiune de 12V pentru cîteva ore bune pînă să se formeze un curent sănătos prin ea…

  7. bateria e buna cu un lm 317 simplu trage 600ma la incarcare .
    o sa incerc zilele astea

  8. am legat pinul 7 la intrare 18v.Acum incarca intradevar curentul initial fiind undeva in jurul a 2A si scazind,ledul este in continuare stins , asta fara a modifica rezistorul de 15k .Din cite inteleg lm350 permite curent de pina la 3A.cum pot limita curentul undeva intre 500-800MA? mentionez ca bateriile mele sunt de 5.2A

    • Curentul este dat de rezistenţa serie R7. Dacă o măreşti de 4 ori, curentul va scădea de 4 ori. Deci, încearcă să pui una de 0,68 ohmi…1 ohm.
      Dacă merge aşa, nu mai schimba R6. Mă mir că tot nu-ţi merge LED-ul, ăla n-ar avea motiv…

  9. LE: acum văd că de fapt LED-ul zice că se aprinde cînd se termină încărcarea… Vezi pentru început dacă mărind rezistenţa aia micşorezi curentul. Din ce-am calculat cu valorile date iese că ar trebui să încarce cu 350mA, nu cu 2A…

  10. k daca am legat pin7 la intrare acum mai compara tensiunea 301? mai scade tensiunea cind curentul scade sub 150ma? mai decupleaza la sfirsitul incarcarii?

  11. spui ca tre sa incarce cu 350ma? nus atunci nu am sarit peste r7?

  12. cind am legat pinul 7 la +

  13. am inseriat 3 rezistori0.22 si la pornirea incarcarii tot trage 2A cred ca atit da maxim trafu

  14. Te-am pus să modifici pinul 7 pentru că iniţial tensiunile pe intrările operaţionalului erau foarte aproape de tensiunea de alimentare. Asta poţi face doar la un operaţional cu intrarea rail-to-rail. Nu ştiu dacă LM301 este rail-to-rail, deşi are o configuraţie la intrare care ar permite asta, nu zice clar.

    Am greşit cu R7. Iniţial am crezut că reacţia este negativă, de fapt este pozitivă! Curentul nu este limitat la început, dă blană 2A sau cît ţine sursa sau LM350. Dacă curentul scade sub 350mA, operaţionalul comută, aprinde LED-ul şi scade tensiunea dată de LM350. Dacă deconectezi bateria în timp ce dă 2A, se aprinde LED-ul? Asta ca să verificăm că chiar funcţionează aşa…
    Mecanism de reglaj al curentului nu prea ai, poate doar să înseriezi juma de ohm – un ohm cu plusul bateriei……..

  15. as dori sa fac o sursa de curent constant pentru niste leduri de putere 1-3wati si cum as putea alimenta cam 100 leduri 20-30ma ceva scheme va rog daca s ar utea la 12 sau 3v ma puteti ajuta cu ceva?

  16. revin cu o intrebare la incarcator. De ce cind alimentez direct pinul7 la 18v am consum blana si cind este alimentat pinul 7 ca in schema nu consuma nimic?

  17. Buna ziua,
    As dori sa realizez si eu montajul si am 2 intrebari:
    1. Se poate alimenta de la o sursa in comutatie (alimentator de laptop)?
    2. Puteti sa postati si o imagine cu cablajul?

    Multumesc anticipat.

  18. Buna ziua. Am realizat si eu montajul dar am inlocuit LM350 cu LM338K (curent de 5A) si functioneaza ireprosabil. Cand acumulatorul este incarcat, curentul scade aproape de zero si se aprinde LED- ul rosu. As vrea sa intreb daca doresc sa maresc curentul de incarcare, este suficient sa conectez in paralel 2 circuite LM338K sau presupune o modificare semnificativa a montajului?
    Deasemenea as dori sa mai adaug un circuit de protectie la scurtcircuit accidental.

  19. Gramada Ciprian :Pentru un curent mai mare ar trebui sa folositi LM350 (pentru 5A). LM338 este pentru un curent de pana la 3A.

    Este chiar invers:
    LM350 – 3 Amp ( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/53584/FAIRCHILD/LM350T.html)
    LM338 – 5Amp ( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/22757/STMICROELECTRONICS/LM338.html)

  20. Problema mea de mai sus ramane deschisa. Pentru dublarea amperajului este suficient sa pun in paralel 2 circuite?

  21. Exact si eu as avea cam aceeasi intrebare….Doresc sa incarc baterii auto de la panori solare si am maxim 10 amperi si ar fi interesant ca cineva sa ne raspunda daca punem doua circuite integrate in paralel ce mai trebuie sa modificam la schema …. multumim anticipat

  22. Buna ziua,
    Am realizat montajul si l-am alimentat de la un incarcator de laptop de 19V, dar cred ca ceva nu functioneaza corect:
    – Daca incerc sa incarc o baterie ff descarcata, la conectarea bornelor redresorul porneste automat fara sa apas butonul de incarcare. Incarcarea se face cu un curent maxim, tensiunea fiind in parametri in jur de 14 si ceva, ledul este stins.
    – Daca folosesc o baterie aproape incarcata (12.6 V la borne), daca apas butonul de start nu se intampla nimic.

    Intrebarea mea este: se comporta normal montajul?

  23. Nu ne spui ce capacitate are bateria pe care vrei să o încarci şi ce curent maxim poate debita încărcătorul de laptop. Revino cu date suplimentare.

    • Salut,
      Acumulatorul este 55Ah, incarcatorul debiteaza maxim 5A, am folosit LM338 pentru a avea un curent mai mare de incarcare, cand bateria este descarcata redresorul trage cam 4.3 A (verificat si dupa incarcator si la bornele bateriei).

      Multumesc.

  24. Incarcatorul de laptop are 19V si 4,74A

  25. tarabostes :
    Incarcatorul de laptop are 19V si 4,74A

    In general da, dar sunt si variatiuni, depinde de la model la model (spre ex mai am pe acasa si 18.5V cu 3.5A)

  26. Revin iarasi si intreb daca ma poate ajuta cineva cu o modificare a schemei in sensul de a cupla 2 circuite LM338 (5A fiecare) pentru a obtine un curent de incarcare maxim de 10A. As vrea sa includ si un circuit de protectie la scurtcircuit(la atingerea accidentala a „crocodililor”)

  27. salut, poti sa ma ajuti te rog cu cateva informatii?
    Am facut montajul, dar am o nelamurure, in gol montajul meu are pe iesire 14.39V cu ledul de sfarsit de incarcare aprins. Este normal?

    P.S. Am observat ca montajul este foarte intolrerant la valorile rezistentelor.

  28. Update: regulatorul de tensiune este foarte sensibil la valorile rezistentelor R2,R4 si R5. Rezistentele ieftine de 0.25W au o toleranta cred ca +-20%, de aici se trage offsetul meu de 2V (in gol la terminarea incarcarii aveam 14.4 in loc de 12.5 iar in sarcina 16.7 in loc de maxim 14.4). Am rezolvat cu un semireglabil multitura pentru R2.

    Verificarea montajului l-am facut cu rezistenta de sarcina (2 rezistente de resou de 2000W inseriate) pentru a urmari parametrii redresorului.

  29. O sa verific pe o baterie, totusi am observat o anomalie in teste cu rezistenta de sarcina: cand rezistenta de sarcina „trage” din redresor 5 amperi, tensiunea scade (nu este de la traf pt ca am pus unul de 20V/20A pentru teste), pe masura ce scade curentul, tensiunea urca.
    Din teste am vazut ca tensiunea ajunge pe la 14 inainte de a inceta incarcarea (curent 300mA), dupa care se aprinde led-ul si montajul trece tensinea pe 12.6V (masurata in gol sau cu o sarcina conectata cu I<350mA).
    O alta anomalie, este ca montajul incepe automat incarcarea fara ca butonul de start sa fie apasat, intr-un fel se comporta automat.

    Daca ce am descris mai sus nu afecteaza un acumulator auto uzual de 55Ah atunci sunt multumit.

  30. Concluzii dupa teste amanuntite:

    Stabilirea curentului de trecere de la o incarcare normala la cea de intretinere (este cel mai important):

    R 4 trebuie sa fie aproximativ 3,3 Ohm si nu 15.Se masoara tensiunea la bornele acestei rezistente si se modifica eventual valoarea 4ohm,5 ohm etc, astfel incat sa avem 18 mV. Cand la bornele lui R 7 Lm 301 identifica sub 18 mv, corespunzator unui curent de 180 mA consumat de baterie, se aprinde ledul, tensiunea scade si se trece la faza de intretinere.
    R7 are o valoare de 0,11 ohm si se poate obtine din 2 rezistente de 0,22 ohm 10 W conectate in paralel (se gasesc).
    D 1=1N4148

    Stabilirea celor doua tensiuni:
    Se modifica R 2 astfel incat sa avem la bornele redresorului, in gol (ledul lumineaza): 13,5 V. Se tine apasat butonul push (ledul se stinge) si astfel aflam tensiunea maxima de incarcare. Ideal sa avem 15 V. Ledul lumineaza intotdeauna in gol si atunci cand acumulatorul se incarca sub 180 mA,deci se afla in modul de intretinere si incarcarea s-a incheiat practic. ( bineinteles ca tensiunea este scazuta in aceasta situatie (13,5 V).NICIODATA SA NU AVETI IN GOL O TENSIUNE SUB 13 V, cum tot vad pe internet la aceasta schema, deoarece in acest mod acumulatorul se descarca in regulator. Un acumulator incarcat atinge 12,6-12,9 volti in gol, tensiune masurata la 24 de ore dupa deconectare.Ghiciti ce se intampla daca il conectam la o tensiune mai mica-12,5 de ex.
    Cand ledul se aprinde, incarcarea s-a terminat, si se trece in faza de float, intretinere, pentru evitarea supraincarcarii.Astfel se poate lasa bateria la incarcat fara teama.Acesta este marele castig al schemei de mai sus.Te poti intoarce de la serviciu linistit si gasesti bateria incarcata si nu explodata pe pereti.

    R 1 (470 ohm) se elimina deoarece nu are niciun rol.Este o greseala de proiectare.Nu o veti gasi niciodata in schemele regulatoarelor LM 350 sau LM338.

    PS.Daca doriti sa tineti cont de sfaturile mele, veti avea un redresor performant si nu o pocnitoare care sa treaca la faza de float la 500 mA cand bateria nu si-a incheiat incarcarea.Si eventual a doua tensiune sa fie 12,5 V sa se descarce in timp.Cand sa te bucuri de aprinderea ledului si de constructia ta de electronist TESLA,incarcator automat, ce mai incape gluma,bateria este in stadiul initial 12,4 V, descarcata 50%. Transformatorul trebuie sa aiba 3-5 A, 14-15V c.a, iar dupa redresare bineinteles 18-21 V.Succes !

    • Multumesc mult de informatii, acum schema este completata cu toate explicatiile.
      Am tot cautat pe internet explicatii suplimentare la aceasta schema dar fara un real success.
      O sa modific schema dupa indicatii si te tin la curent.

      • Această schemă a fost prima dată publicată în cartea „STABILIZATOARE DE TENSIUNE” de autorii I.Ristea şi C.A. Popescu (Editura Tehnică–1983). Explicaţiile şi schema se găsesc în paginile 209 şi 210. Coperta cărţii are culorile verde, negru şi roşu, cartea fiind în format mic. La vremea respectivă (1984) a fost o carte de căpătîi pentru mine, în materie de stabilizatoare de tens. S-ar putea să o găseşti pe la vreun anticariat. Merită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*