Acasă / Atelier / Auto / Incarcator pentru baterie de masina

Incarcator pentru baterie de masina

incarcator_baterie_masina

Acest încărcător va încărca rapid şi uşor orice baterie plumb-acid. Încărcătorul furnizează curent până când curent-ul la baterie scade sub 150 mA. Din acel moment, va aplica  o tensiune mai mică pe baterie pentru a termina incărcarea şi a nu supra încărca bateria. Atunci când bateria este complet încărcată, circuitul se întrerupe şi se aprinde LED-ul, care vă spune că a terminat ciclul.

Piesa Buc. Descriere
R1 1 Rezistor 500 Ohm 1/4 W
R2 1 Rezistor 3K 1 / 4 W
R3 1 Rezistor 1K 1 / 4 W
R4 1 Rezistor 15 Ohm 1/4 W
R5 1 Rezistor 230 Ohm 1/4 Ws
R6 1 Rezistor 15K 1 / 4 W
R7 1 Rezistor 0.2 Ohm 10 W
C1 1 Condensator ceramic 0.1uF 25V
C2 1 Condensator electrolitic 1uF 25V
C3 1 Condensator ceramic 1000pF 25V
D1 1 Diodă 1N457
Q1 1 Tranzistor PNP 2N2905
U1 1 Regulator LM350
U2 1 Amp Op LM301A
S1 1 Înterupător normal deschis
Alte Sârmă, Placă pentru ataşare componente, Radiator pentru U1, Carcasă, Cabluri, Clesti pentru baterie

 

Note

  1. Prima dată când utilizaţi acest circuit, ar trebui să verificaţi la un anumit timp starea incărcării pentru a vă asigura că acesta se realizeaza în mod corespunzător şi bateria este încărcată în mod corespunzător.
  2. Circuitul a fost menit să fie alimentat de la o sursa de alimentare, acesta este motivul pentru care nu există nici un transformator, un redresor sau condensatoare de filtrare pe schematică. Dar se poate monta si un transformator de alimentare .
  3. Este necesar montarea unui radiator pentru U1.
  4. Pentru a utiliza circuit-ul, conectaţi-l la o sursă de alimentare, apoi conectaţi bateria la bornele de ieşire. Tot ce trebuie să faceţi este să apăsaţi S1 („Start”), şi aşteptaţi până când incărcarea este finalizată.
  5. Dacă doriţi să utilizaţi încărcătorul fără a folosi o sursă externă de alimentare, utilizaţi următor-ul circuit.

 

Piesa Buc. Descriere Substituţii
C1 1 Condensator electrolitic 6800uF 25V
T1 1 Transformator 3A 15V
BR1 1 Punte redresoare 5A 50V 10A 50V
S1 1 Întrerupător 5A SPST
F1 1 Siguranţă 4A 250V

Despre Ciprian

Am dezvoltat o pasiune pentru acest domeniu de cand eram foarte mic, cred ca aveam 6-7 ani, din cate imi amintesc, am invatat sa citesc din revistele Tehnium, cam astea erau preferatele mele la varsta respectiva. In plus, aveam o atractie pentru informatica fapt ce a dus la inscrierea mea la un liceu de informatica, iar pentru a continua cu pasiunea mea m-am inscris apoi la facultatea de electrotehnica...

53 Comentarii

  1. Totul merge ok, multumesc Dl. Dan pentru explicatii. O mica observatie personala: am folosit un LM338 iar ca alimentare un alimentator de laptop, presupun o limitare de curent de 4,5- 4,8 A ar fi binevenita (external current limiter circuit – cativa tranzistori si cateva rezistente).

  2. un pcb pentru metoda toner transfer ma poate ajuta si pe mine cineva ? tnx

  3. O sa ma uit eu pe acasa prin calculator dupa ea, daca o mai am o postez (eu am facut montajul doar ca sa fac cadou cuiva un redresor.).

  4. Care este plaja in Ah la care se poate utiliza acest incarcator? De exeplu un acumulator de 100Ah descarcat complet se incadreaza in limita maxima de curent initial de incarcare de 5A cat permite LM338K?

    • Salut,
      Schema nu are limitare de curent, limitarea este data de sursa, in schema originala este trecut traf de 3 amperi, eu am folosit de 5 A in combinatie cu LM338K.

  5. Salut Robert
    Eu ma refeream ce ar trebui sa modific in schema (R7 ?) ca sa obtin pe iesire un amperaj mai mare sa zicem de 6A. Traful meu debiteaza in secundar 9A si 15V. Am pus simultan la incarcat in paralel doi acumulatori de cate 90Ah fiecare , care erau descarcati in proportie de 60% iar ampermetrul mi-a indicat un curent initial de incarcare de numai 2,5A. A trebuit sa-i tin pt incarcare completa peste 50 ore.

  6. BUNA ZIUA POT FACE dintrun TRANSFORMATOR 12 v un REDERSOR AUTO VA ROG TR SCHEMA SA INVERSEZ FIRELE SAU DACA MERGE SA INCARC CU TRANSFORMATORUL DIRECT BATERIA AUTO DIRECT

    • Sa incarcati bateria direct de la transformator? SA NU INCERCATI IN NICI UN CAZ ASA CEVA, bateria are nevoie de o tensiune continua, daca o alimentati asa aveti toate sansele sa distrugeti atat bateria cat si transformatorul.
      A doua schema reprezinta cel mai simplu redresor posibil.

  7. Am citit explicatiile din pagina anterioara. Am utilizat semireglabile fine pentru R2 (5k) si R4 (10 ohm), regland tensiunea in gol la valoarea de 13,5V (led aprins) . In momentul in care (in gol) tin apasat butonul START, LED-ul se stinge si obtin o tensiune de incarcare de 15,5V, tensiune care este mult prea mare decat recomandarile date de catre producatorii de acumulatoare (14,4-14,8V). In momentul in care pun bateria in sarcina tensiunea masurata la borne scade la valoarea de 15,35V. Oricat am incercat sa fac reglaje cu aceste valori a potentiometrelor nu pot scadea tensiunea de incarcare sub 15V. Asta presupune ca va trebui sa modific valorile altor component , poate R6 care se va interpune in parallel cu R2 atunci cand se termina incarcarea.. Ce sugestii imi dati?

  8. Am rezolvat singur problema. Am modificat valorile rezistentelor astfel: R2 = 2,7 kohm (semireglabil), R5 = 220 ohm, R4 = 4,3 ohm (semireglabil) , R6 = 27 kohm si R7 = 0.1 ohm. R4 se regleaza astfel incat caderea de tensiune pe aceasta sa fie de 18-20 mV. R2 se regleaza astfel incat in gol (Led aprins) sa fie la iesire o tensiune de 13,6 V (tensiune de intretinere – float recomandata de producatori). La apasarea butonului start, in gol tensiunea va fi de aproximativ 14,6 V (tensiune de incarcare) care este recomandata de producatori.

  9. Imi puteti spune , 1N457 poate fi inlocuit cu 1N4148? multumesc.

  10. Salut Daniel, nu cred ca sunt probleme daca folosesti 1N4148. Si ca sa ii raspund lui Danut, pentru un amperaj mai mare al incarcarii se pot monta mai multe regulatoare legate in paralel, dar pe Vout se pune o rezistenta de 0.22Ohmi (intra pe datasheet-ul de aici http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm117.pdf si cauta la pagina 25. Aceasi metoda se aplica si in cazul maririi amperajului transzistoarelor de putere. In prezent sun in faza de facere a incarcatorului, si dupa ce il fac functional in parametri, o sa ma joc un pic cu el.

  11. Ok, l-am facut si functioneaza bine. In loc de R1 am folosit o dioda (protectie la alimentare inversa). O sa aveti ceva batai de cap cu R2 (neaparat semireglabil) si cu R4. Cu cat R4 este mai mic, cu atat oprirea incarcarii se va face la un curent mic. De fiecare data cand se modifica R4 se va face reglajul lui R2 pentru cele tensiunea de incarcare.
    Recomand pt R7 o rezistenta de 0.1 ohm si 10W, o puteti folosi si ca sunt, tensiunea de la bornele ei este direct proportionala cu curetul de incarcare.

  12. De unde se pot procura componentele pentru acest montaj ?

  13. Vasile Liviu

    Buna ziua,

    Am un redresor auto facut de mine din transformator de 63VA (contactoare buzau). Il folosesc momentan doar cu puntea redresoara fara condensator. Doresc sa-i adaug si acel condensator din schema 2, intrebarea este daca acel condensator are multi uF nu filtreaza mai mult curentul? Daca ii pun condesator cu uF mai putini functioneaza corect (deja ii am din sursele de calcultor) ? Tensiunea in secundar este de 12.10 V mers in gol, daca ii adaug condesator ar trebui sa se mareasca putin si tensiunea ?

    Multumesc.

  14. Mesteacan Constantin

    De unde se pot procura componentele pentru acest montaj ?

Lasă un răspuns la Nelu Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*